Customer case: Kiekens
Med Tribe bliver Kiekens til en datadrevet organisation
Vi tager omkring 20.000 åndedrag hver dag, mange af dem på arbejdet. Så det er utroligt vigtigt at have ren luft på arbejdspladsen. Kiekens er specialister i industriel udsugning af støv, og skaber støvfrie miljøer verden over. Og mens de renser luften, hjælper Tribe dem med at puste nyt liv i deres salg og markedsføring.
Kiekens forbedrer luftkvaliteten i virksomheder, hvor der dannes meget støv. “Vores systemer kan udsuge al slags støv,” siger Björn Hoekstra, leder af marketing og salg hos Kiekens. “Hos Airbus er det for eksempel borestøv, der frigives under produktionen af flyvinger, og hos Bolletje er det støv og sesamfrø, der frigives når man skærer i kiks.”
Mod en datadrevet organisation
Björn fik til opgave at gøre salgsprocessen mere strømlinet og problemfri. "Vi ønskede at arbejde mere datadrevet og træffe vores valg baseret på tal og data, ikke blot på gætværk og intuition." Vi havde allerede en form for CRM, men ingen brugte det. Alt blev udført i Excel. Hvad vi gjorde godt, hvor vi gik glip af salgsmuligheder, hvor de mulige kundeemner var … Det vidste vi ikke noget om. Derfor begyndte vi at bruge Tribe.”
Startede småt, men gevinsten var stor
Da det var på plads, udbyggede vi vores brug af Tribe trin for trin med dashboards til vores sælgere, nye widgets og andre tilføjelser. efficy gav os fremragende vejledning i dette. Vi bygger nu vores egne dashboards, og Tribe kører fuldstændig, som vi ønsker.
Alle med ombord
Alligevel var de ikke alle, der var overbevist fra starten. “Mange ser et CRM som et værktøj til at kontrollere medarbejderne: hvad har du gjort i denne uge, i denne måned, i år?” Nogle sagde: ‘Jeg har gjort det på den her måde i 20 år, og det virker.’ Hvorfor skulle jeg ændre på det?’ Eller: ‘Hvorfor skal jeg pludselig sætte det hele i system?’ Eller måske: ‘Hvorfor skal alle tilbud pludselig se så officielle ud?'”
“Det tog lidt tid at vænne sig til det, men nu har vi alle set, hvilken merværdi Tribe leverer.”
“Ved at tilføje typer af støv som en indstilling for salgsmuligheder kan vi søge endnu hurtigere og mere målrettet. Dette gør ikke blot tilbudsprocessen mere effektiv, men sikrer også, at kolleger har nem adgang til relevante oplysninger.”
“Hvis vi for eksempel skal finde en løsning til en virksomhed der bearbejder kakao, skal vi blot søge efter det i Tribe. Vi kan straks se, hvilke projekter vi tidligere har haft, hvordan løsningen så ud dengang, hvilke tilbud vi gav … Desuden kan vi nu præsentere os på en ensartet måde: alle vores tilbud har samme struktur og udseende.”
Klart overblik over salgstallene
"Vores salgsmøder er meget mere effektive." Hver enkelt medarbejder kan åbne Tribe og forklare sine salgsmuligheder. Alle vigtige oplysninger kan findes i Tribe."
Et fremragende grundlag for marketing
"Dataene fra Tribe er udgangspunktet for alle vores marketingaktiviteter."
Hos Kiekens omsættes disse indsigter direkte til en marketingstrategi. "Vi optimerer vores hjemmeside med hensyn til indhold og SEO, specifikt til de brancher, hvor vi ser det største potentiale." Vi tilpasser også vores indholdskalender til LinkedIn og andre kanaler i overensstemmelse hermed – målrettet, underbygget og med fokus. I stedet for at skyde i blinde, ved vi nu præcis, hvad vi skal sigte efter." Björn nævner blandt andet forsvar, fødevarer, metal og genbrug som brancher med lovende muligheder. "Dataene fra Tribe er udgangspunktet for alle vores marketingaktiviteter."
Samarbejde der gør en forskel
Jeg skulle bare sige 'Jeg vil gerne have det her' og 'Jeg vil gerne tilføje det her', og så kunne hun straks foreslå en løsning." Björn fortæller, at Kiekens samtidig arbejdede på at implementere et ERP-system.
"Og at teamet, der arbejdede på ERP-systemet, var misundelige på Tribe-teamet, fordi det hele fungerede så gnidningsløst for dem," tilføjer han med et grin. Det problemfri samarbejde er en væsentlig årsag til, at Tribe hurtigt blev accepteret i organisationen, ifølge Björn.
"efficy forstod vores virksomhed, tog hensyn til vores behov og leverede hurtigt. Det gør hele forskellen."